Призначення, пристрій, класифікація електровелосипедів та обладнання, що встановлюється.

Велосипед є надійним транспортним засобом та помічником для перевезення вантажів. Перша класична модель створена в 1817 році, була двоколісним самокатом з дерев'яною рамою, і вже в кінці XIX століття був зареєстрований патент електричного приводу для установки на велосипед (1890 рік). У Європі та Японії масовий випуск електровелосипеда розпочався близько 40 років тому. Нині, спільно зі США та Китаєм, вже виробляється понад 30 мільйонів екземплярів щорічно.

При катанні на електробайку Ви відчуєте зовсім інші емоції - практично не втомитеся, не буде страшний зустрічний вітер і великі відстані. Розглянемо всі переваги та недоліки електровелосипедів докладніше, починаємо з переваг:

  • електровелосипед дозволяє легко долати практично будь-які підйоми, хутко розганятися та підтримувати швидкість велосипедистам будь-якого рівня підготовки;
  • суттєво не витрачаються сили під час підйому на пагорб у дисципліні Downhill - "швидкісний спуск";
  • якщо акумулятор розрядиться, можна продовжити рух за допомогою педалей і потім зарядити його від звичайної побутової розетки;
  • доступна вартість порівняно з автомототехнікою;
  • для зберігання не потрібен гараж, електровелосипед без проблем можна розмістити в кімнаті або на балконі;
  • під час руху практично відсутній шум механізмів.

До недоліків електровелосипеда можна віднести:

  • досить велику загальну масу – понад тридцять кілограмів;
  • час заряджання акумулятора більше 4-х годин;
  • при низькій температурі навколишнього середовища місткість акумуляторної батареї падає і максимальний пробіг на одному заряді стає меншим;
  • вартість електровелосипеда вища за класичний байк.

Типи електровелосипеда:

Цілісний на базі хардтейла - найбільш доступний при покупці або двопідвісу. Залежно від компонентів та конструкції призначається для конкретного напрямку - активного катання поза дорогами, по піску, велотуризму або іншими велодисциплінам;

Триколісний – менш маневровий, своєю чергою ділиться на:

  • вантажний – для перевезення важких вантажів, поїздок на дачу за врожаєм;
  • прогулянковий - для комфортного катання парками, набережними та накатаними лісовими стежками;
  • спеціальні велорішення для людей з обмеженими можливостями.

Складаний - призначається для міської експлуатації, у складеному стані його зручно перевозити в громадському транспорті, зберігати на балконі або у коморі. Вилка зазвичай ригідна, електровелосипед зручно і компактно складається.

Електропривод, встановлений на велосипеді, переважно працює лише в одному з наступних режимів:

1. Режим помічника (pedal-assist) - на початку руху комп'ютер автоматично починає допомагати набирати швидкість і підтримувати її, створює електродвигуном додаткову тягу. Зазвичай при досягненні швидкості 25-30 км/год додаткова допомога вимикається, забезпечуючи безпечну швидкість та заощаджуючи заряд акумулятора. При зупинці руху педалей електродвигун зупиняється та електробайк рухається за інерцією. Цікавий факт - у Японії, без реєстрації велосипеду, для встановлення дозволено лише такий тип електроустаткування;

2. Режим постійної тяги (power-on-demand) - "ручкою газу" або кнопкою електромотор постійно надає байку руху, педалі можна не крутити, у разі їх додаткового обертання пробіг на одному заряді акумулятора буде вищим.

Загальна конструкція велосипеда з електричним двигуном практично не відрізняється від стандартної. Додатковим обладнанням є електродвигун, акумулятор, контролер, панель керування та ручки гальма з датчиками. Клас захисту від впливу навколишнього середовища IP54 - можна кататися по калюжах та під помірним дощем.

Складові електроустаткування:

Існують два основні види електромоторів:

Мотор-колесо – часто продається вже в зібраному та заспицованому стані, що дуже зручно при встановленні.

Електромотор безколекторний, з або без редуктора, знаходиться в центрі колеса навколо осі втулки. Можна встановити на одне або обидва колеса. В практиці представлений широким вибором потужностей - від 250 до 1000 Ват та більше.

Редукторні варіанти більш доступні при покупці, мають високу тягу і низьке споживання енергії, при експлуатації рекомендується обслуговування та заміна пластикових сателітних шестерень приблизно через 7000 км пробігу, максимальна швидкість зазвичай знаходиться в межах 30-40 км/год.

Безредукторний мотор-колесо при русі споживає більше енергії, швидше розряджає акумулятор, але з простою конструкцією, підвищеною надійністю, є режим підзарядки акумулятора (в межах до 5%) і дозволяє розвивати швидкість понад 50 км/год.

Встановлення двигуна на передню вилку найбільш безпечний і простий варіант. Велосипед стабільний під час руху, легко управляється. Але є обмеження максимальної потужності двигуна. При установці двигуна на заднє колесо немає обмежень за потужністю, але складніше демонтаж/монтаж у разі обслуговування або ремонту.

Мотор, встановлений в каретковий вузол збільшує знос трансмісії, але має великий список переваг:

  • легке встановлення;
  • вілсет (колеса) не змінюються, при ремонті чи обслуговуванні немає проблеми з монтажем/демонтажем;
  • при повній розрядці акумулятора педалі крутяться так само легко, як і без двигуна;
  • безшумна робота;
  • безліч різних режимів, можна вибрати найбільш слушний для поточних дорожніх умов.

Наступним важливим елементом після електродвигуна – акумулятор. Найпопулярнішим зараз є літій-іонний з функцією швидкого заряджання, кількість перезаряджень понад 800 за весь термін служби та легкою вагою.

Для максимального пробігу на одному заряді радимо контролювати:

  • ступінь тиску в шинах - на спущених сильно зменшується накат;
  • стиль катання – уникати різких розгонів, тривалого руху проти вітру;
  • правильний режим у контролері "помічника".

Вихідна напруга акумулятора повинна відповідати технічній характеристиці двигуна - від 24 до 60 вольтів постійного струму. Набір обладнання на 24 вольти знаходиться в економсегменті, що дозволяє розвивати швидкість до 30 км/год, з підвищенням вольтажу системи та місткості акумулятора збільшується максимальна швидкість та пробіг на одному заряді. Зверніть увагу, що швидкість вище 35 км/год потребує підвищеного контролю та обережності.

Крім літій-іонних акумуляторів, можна підібрати інші варіанти:

  • Свинцево-кислотні (SLA) – більш доступні за вартістю, але важкі та з меншим циклом зарядів/розрядів (300-500);
  • Літій-фосфатні (LiFePO4) – преміумсегмент, близько 2000 циклів заряду/розряду. Застосовуються у таких бізнесах, як прокат велосипедів та кур'єрська служба.

Часто постає питання, скільки можна проїхати на повному заряді акумулятора в даній комплектації? У характеристиках зазвичай вказується середня цифра, яку потрібно зіставити з усіма вашими умовами, такими як:

  • горбистість місцевості, якою планується пересуватися;
  • стиль катання;
  • вага велосипеда у зборі плюс вага велосипедиста;
  • планується пересуватися лише на електротязі чи додатково допомагати педалями;
  • потужність електродвигуна.

Наприклад, якщо кататимете по практично рівній місцевості, без різких наборів швидкості та маєте середню вагу, то запас ходу може бути навіть вище зазначеного.

Контролер - елемент електрообладнання, який аналізуючи інформацію з датчиків та акумулятора, оптимально керує двигуном, підтримує постійну швидкість при включеному "круїз-контролі", відключає електромотор при натисканні гальма та виконує багато інших функцій. У разі встановленого безредукторного мотора при гальмуванні або на холостому ході перенаправляє енергію, що виникає, на зарядку акумулятора.

У нашому веломагазині VELOPODIUM ви зможете отримати детальну консультацію з електровелосипедів, професійний фахівець уважно вислухає ваші побажання, врахує бюджет, умови експлуатації та підбере модель, що найбільше підходить. Зв'язатися з нами дуже просто – зателефонувавши на будь-який номер телефону, написавши оператору в чаті або на електронну пошту. Ми завжди охоче допоможемо Вам зробити правильний вибір!