Передня вилка - один з важливих елементів всієї конструкції, що визначає майбутній стиль катання та експлуатації велосипеда. Після вивчення цієї статті Ви набагато впевненіше зможете орієнтуватися в сучасних моделях велосипедів та зробити правильний вибір при покупці.
Почнемо з основного призначення передньої вилки велосипеда – це надійно утримувати переднє колесо, брати на себе навантаження при гальмуванні, коригувати траєкторію руху. Матеріали виготовлення можуть бути різні – сталь, титан, карбон, магній, алюміній.
В цей час чітко позначилися два головні типи передніх вилок - ригідні (жорсткі) та амортизаційні:
 

Ригідні - мають цілісну конструкцію без частини, що рухається. Встановлюються на шосейні, циклокросові, міські, дитячі та BMX – велосипеди.


Основні переваги:
- не вимагає обслуговування весь термін експлуатації;
- невелика вартість;
- можна катати за будь-якої погоди та температури навколишнього середовища;
- покращує чіткість керування байком;
- надійна та легка, не ламається при будь-яких навантаженнях;
- при різкому розгоні та підйомі в гірку не забирає енергію педалювання у зв'язку з відсутністю розгойдування;
- дозволяє встановити на ній передній багажник, різні сумки та аксесуари;
- добре згладжує дрібні нерівності дорожнього покриття.
Відзначимо також її недоліки:
- передає суттєві нерівності дороги на руки велосипедиста;
- більш вимоглива до ширини покришки (широкі, з яскраво вираженими ґрунтозачіпками можуть просто не підійти);
- на великій швидкості при попаданні в поздовжні тріщини асфальту досить складно утримати байк.
 

Амортизаційна вилка, своєю чергою, складається з двох частин, які рухомі щодо один одного. Переважно встановлюється на такі моделі велосипедів - гірські та для швидкісного спуску (даунхіл, фрірайд).


До переваг амортизаційної вилки можна віднести такі особливості:
- добре згладжує нерівності дороги;
- не передається вібрація на руки;
- забезпечує постійний контакт покришки з дорожнім покриттям, підвищуючи контроль над велосипедом при поворотах і при активному катанні по бездоріжжю.
Основні недоліки:
- більша вага, порівняно з ригідними;
- при швидкому розгоні забирають значну частину енергії педалювання;
- вартість вища за ригідні;
- необхідно проводити щорічне техобслуговування та змащувати для правильної роботи.
За принципом дії амортизаційні вилки поділяються на такі види:
1. Пружинна – згладжування нерівностей дороги проводиться сталевою пружиною. Вимагають частого чищення та змащування, погано гасять коливання. Але при цьому недорого коштують та легко ремонтуються.
2. Пружинно-еластомірна - за складом ідентична із пружинною. Додатково для перешкоди розгойдування всередину пружини вставляється спеціальний демпфер (еластомер). При стиску вилки еластомер розширюється і перешкоджає швидкому поверненню пружини в колишній стан. Рекомендуємо обов'язково обслуговувати таку вилку не менше одного разу на сезон - чистити та змащувати еластомер та пружину. В іншому випадку еластомер зруйнується і перестане виконувати своє призначення.
3. Пружинно-масляна. Роль демпфера виконує масляний картридж. Така вилка м'яко і правильно "відпрацьовує" усі нерівності та вибоїни.
4. Повітряна – у такій конструкції роль пружини виконує повітря. Відмінний варіант для катання практично у будь-якому стилі, не втрачає працездатність у негативні температури. До недоліків відноситься висока вартість та часте обслуговування.
Багато амортизаційних вилок середнього та високого цінового діапазону дозволяють їх налаштувати під конкретні бажання райдера:
Блокування (Lockout) - вилка перестає розгойдуватися. Дуже корисна функція при підйомі у гору або різкого розгону, оскільки не забирається енергія педалювання. У професійних моделях можливість перемикання знаходиться на кермі, що дозволяє дуже швидко змінювати режими відповідно до дорожніх умов.
Перенавантаження (Preload) - зазвичай регулювання проводиться зверху вилки. Обертаючи спеціальний перемикач можна зробити пружину м'якшою або жорсткішою. Необхідно виставити таку величину, щоб на нерухомому завантаженому велосипеді разом з велосипедистом, вилка стискалася приблизно на 15-25 відсотків її максимального ходу. При правильному регулюванні вилка м'яко огинатиме траєкторію дорожнього покриття і повністю контролюватиме байк у поворотах.
Швидкість відскоку вилки (Rebound) – реалізована у конструкції з масляним картриджем. Відповідає за швидкість повернення пружини у вихідний стан. Якщо дорога переважно з дрібними перешкодами - встановлюється швидкий відскок, при глибоких (ями, пагорби) - встановлюється повільніший для плавної та чіткої роботи.
Швидкість стиснення пружини (Compression) – можливість змінити швидкість стиснення вилки при ударах дорожнього покриття. Використовується для найточнішого регулювання "під себе".
У велосипедних вилок є основні параметри та типорозміри:
1. По діаметру штока вилки.
- діаметр штока 1 дюйм – переважно встановлюються на міські велосипеди;
- діаметр штока 1-1/8 дюйма - на гірські, циклокросові та шосейні велосипеди останніх моделей.
2. По діаметру колеса, що підтримується.
3. По ходу амортизаційної вилки:
- до 30-70 мм – такі моделі призначаються для спокійного катання;
- 100-120 мм - для трейлу та активного катання по перетнутій місцевості;
- 130-200 мм – для агресивного катання в будь-яких умовах.
4. За типом кріплення гальм:
- у разі потреби встановлення дискових гальм необхідна вилка, де ближче до дропаутів є спеціальні кріплення;
- для ободних гальм кріплення передбачаються у верхній частині.
Тепер ви маєте всі основні необхідні знання для того, щоб правильно орієнтуватися у великому асортименті моделей сучасних велосипедних виделок. При остаточному виборі радимо звернутися до наших професійних менеджерів, які докладніше розкажуть усі характеристики та переваги будь-якої моделі велосипедної вилки.