Все про гравійні велосипеди.
В цей час гравійний велосипед є одним із найпопулярніших. Спробуймо розібратися в усіх питаннях, відповіді на які допоможуть вам максимально правильно вибрати й обслуговувати такий байк.
Основні причини купівлі гравійника:
1. Універсальне застосування.
На такому велосипеді можна кататися міськими вулицями та парковими доріжками, набагато швидше, ніж пішки або громадським транспортом дістатися пункту призначення. У тривалому велопоході, на трасі та легкому бездоріжжі гравійник почуватиметься також комфортно – ви зможете стрімко набрати швидкість на асфальті, велосипед має відмінний накат і легко впорається зі складними спусками з пагорбів.
2. Комфортна посадка.
Для більш вертикальної та комфортної посадки на гравійнику велоконструктори вклали в геометрію рами більш високу кермову чашку та коротку верхню трубу. Жорсткість рами знаходиться в оптимальних межах для позашляхових поїздок. Від оніміння рук допомагає широке і зручне кермо гнутої форми - "баран". Існує кілька варіантів хватів, при зміні яких кут посадки змінюється, полегшуючи загальну втому під час тривалої подорожі.
3. Прохідність.
Рама та передня вилка дозволяє встановити покришки практично будь-яких популярних розмірів. Для швидкісного катання по шосе використовується ширина до 32 міліметрів, при запланованому виїзді на бездоріжжя, туристичному велопоході - від 37 до 50 міліметрів.
4. Відмінна маневровість на жвавих вулицях міста.
5. Закладено високу ефективність гальмівної системи за будь-яких умов.
6. Безліч кріплень для велосумок, захисних крил, різноманітних аксесуарів та комплектів байкпакінгу.
Головні відмінності гравійного велосипеда від схожих моделей – турингу, циклокросу та ендурасу.
Циклокрос (Cyclocross) зовні принципово схожий з гравійним байком. Вони обидва підходять для подібних дорожніх умов, легкі. Основні відмінності у призначенні та комфорті – конструктивно циклокрос розробляється для спортивних змагань. Кожен встановлений компонент призначений для максимальних результатів на граничних швидкостях. Посадка досить незручна – низька, спортивна (для максимальної аеродинаміки). Рама виділяється короткою базою та високим розташуванням каретки для легкого проходження високих перешкод.
Туринг (Touring) - неквапливий туристичний байк для тривалих веломандрівок підготовленими дорогами та супутнього невеликого виїзду на бездоріжжя для облаштування велокемпінгу. Вирізняється міцною, переважно сталевою рамою, максимальною кількістю байкпакінгу (велосипедних сумок). На такому велосипеді зручно долати відстані. Touring здатний перевозити намети, спальні мішки, велика кількість туристичного спорядження. Для додаткового комфорту встановлюються захисні крила від бризок з калюж, багажники із підвищеною надійністю. До недоліків турингу можна віднести швидкість пересування та маневровість. Гравійники у порівнянні з ними перебувають у "золотій середині".
Ендурас (Endurance Road) - один з варіантів байка на базі шосейних розробок, призначається для комфортних поїздок підготовленим асфальтним покриттям. Має практично вертикальну посадку та менш жорстку раму. Основна відмінність від гравійника в обмеженні по встановленню максимальної ширини покришки – у стандартних моделях до 32 міліметрів, малюнок протектора призначається переважно для асфальту, часто на рамі відсутні кріплення під задній багажник, можливість встановлення захисних крил. Відсутність бонок для установок велоаксесуарів.
Розглянемо докладніше усі компоненти із загальної конструкції, вибір кожного вплине на ходові та експлуатаційні характеристики вашого майбутнього гравійника та створить індивідуальний характер.
Рама виготовляється з різних матеріалів - особливості, переваги та недоліки:
- сталева рама надає гравійнику чудовий накат, міцна та пружна. У разі пошкодження її дуже просто відремонтувати у будь-якій веломайстерні. До недоліків можна віднести підвищену вагу та здатність іржавіти;
- алюмінієва рама легка, не підтверджена корозією. Відносно тверда, погано згладжує вібрацію дорожнього покриття;
- карбонові варіанти рами знаходяться в оптимальному відношенні допустимої мінімальної ваги та вартості при номінальній жорсткості та пружності. Однак погано сприймають різкі удари, особливо бічні. Ремонт можливий лише у спеціалізованих веломайстернях.
На рамі передбачається велика кількість кріплень для встановлення різних велосумок та аксесуарів.
Передня вилка для максимальної ефективності зазвичай встановлюється ригідна (жорстка). Внаслідок її конструкції забезпечується максимальний контроль за траєкторією велосипеда на будь-якій швидкості. При активному розгоні або затяжному крутому підйомі не забирає енергію педалювання, оскільки немає розгойдування у вертикальній площині. На бічній поверхні розташовуються кріплення (бонки) для встановлення передніх велосумок.
Колеса у гравійників діаметром 28 дюймів. Такий розмір дозволяє велосипеду відмінно набирати та підтримувати швидкість. По ширині, на відміну від шосейних, можна встановити покришку практично будь-якої ширини:
- 25-32 міліметрів – для швидкісного катання або змагань по твердому, підготовленому покритті;
- 35-42 міліметри – для впевненого зчеплення з покриттям по легкому бездоріжжі;
- 45-50 мм - така ширина потрібна у тому випадку, якщо ви плануєте фактично не виїжджати на асфальт.
Якщо ви накачуєте покришку в межах 4-5 атмосфер, накат і розгін чудовий, але велосипед буде жорсткий і передаватиме усі нерівності дороги. Для комфортного катання необхідно 2,5-3 атмосфери – байк практично не реагує на дрібні перешкоди, на ньому м'яко їхати, але гірше розганятися та стрімко втрачається швидкість.
Гравійний велосипед надає руху «трансмісія» - загальне визначення таких компонентів, як передні шатуни, провідні та ведені зірки, ланцюг та елементи перемикання швидкостей. Нині на гравійниках існує два основних варіанти трансмісії - з однією або двома провідними зірочками спереду. Для тривалих туристичних поїздок у гірських регіонах радимо зупинитися на системі з двома – у такому разі виникає більша кількість варіантів передавального відношення для підбору бажаної тяги чи швидкості. Гравійники з однією провідною зірочкою простіше в обслуговуванні ви зможете хутчіше перемикати швидкості у режимі змагань. До недоліків можна віднести більшу вартість компонентів. Радимо завжди підтримувати у максимальній чистоті усі елементи, в такому випадку термін експлуатації зростає в рази.
Кермо "баран" своєю формою забезпечує різні хвати, дозволяє з комфортом долати великі відстані. На ньому встановлені "дуали". За конструкцією вони поєднують одночасно в одній ручці керування двома системами - перемикання передач та гальмівний.
Гальмівна система, на відміну від шосейних моделей, переважно встановлюється дискова. Головна перевага - швидке, чітке та контрольоване гальмування у будь-яких погодних умовах. Існують дві основні моделі.
З механічною передачею гальмівного зусилля:
- простіше в обслуговуванні;
- велосипед меншої вартості при покупці;
- вимагає частого налаштування у веломайстерні у зв'язку з розтягуванням чи корозією гальмівного троса;
- не зовсім чітка модуляція через невелику еластичність троса.
З гідравлічною передачею гальмівного зусилля:
- чудовий контроль гальмівного зусилля;
- у процесі експлуатації гравійника зазвичай необхідно міняти тільки гальмівні колодки;
- більш витратне обслуговування у професійних веломайстернях;
- вартість байка вища.
На гравійний велосипед можна встановити додаткові аксесуари:
- захисні крила від бризок з калюж під час дощу;
- набір спеціально створених сумок (байкпакінгу);
- катафоти для загальної безпеки у сутінковий час;
- переднє світло - допоможе комфортно катати в нічний час;
- заднє червоне світло – чітко позначить положення велосипеда на дорозі в нічний час доби;
- підніжка для зручності паркування;
- флягоутримувачі та інші аксесуари.
Зателефонувавши за нашими номерами, Ви зможете отримати додаткову консультацію з будь-яких питань купівлі або обслуговування гравійного велосипеда. На усі моделі надається тривала гарантія та обслуговування. Завжди з радістю будемо раді вам допомогти!