Сьогодні більшість велосипедистів віддають перевагу швидкісним велосипедам. Ті, хто тільки починає освоювати велосипед, часто ставляться до правильного перемикання передач несерйозно, вважаючи, що це не особливо складно.

Як вибрати правильну комбінацію

Змінюючи передачу, важливо не допускати перекосу ланцюга. Якщо велосипедист робить це правильно, то всі деталі трансмісії прослужать набагато довше. Найчастіше ланцюг перекошується при виборі великої шестерні передньої швидкості та такої ж великої задньої. Новачку потрібно запам’ятати важливе правило: «ланцюги та рамки переднього перемикача повинні обертатися паралельно». При їзді по рівній дорозі слід вибрати поєднання найбільшої передньої зірочки та з 4 по 8 задньої. Збільшити навантаження в процесі руху по нерівному ландшафту можна, поставивши середню передню шестерню та з третьої по шосту задню. Підійматися наверх комфортніше з першої, другої або третьої задньої швидкості.

Варто зауважити, що вибір потрібної передачі насправді залежить від багато чого. У тому числі від:

  • природних умов;
  • тиску у шинах;
  • втоми та рівня витривалості велосипедиста.

Навчитися правильно вибирати швидкості можна з часом. Починати велопрогулянки варто з низьких швидкостей, це допоможе розігріти м’язи. Не варто їздити на великій передачі при низькій швидкості, це шкодить суглобам.

Якщо ланцюг зіскакує, коли ви міняєте передачу, або перестають спрацьовувати перемикачі, то вам варто звернутися до фахівця для налаштування механізмів.

На що варто звернути увагу

Кілька порад про те, як міняти передачі правильно.

  1. Щоб уникнути пошкодження ланцюга, швидкості потрібно перемикати лише тоді, коли ви рухаєтеся.
  2. Передачі потрібно перемикати послідовно, поступово їх знижуючи або підвищуючи. Наступну швидкість можна переклацнути тільки після того, як спрацювала попередня.
  3. При підйомі наверх на нижчу швидкість потрібно перемикатися заздалегідь.
  4. Міняти передачу заздалегідь потрібно також перед рухом вниз.
  5. Не можна міняти передачу під час руху по піску, бруду, ґрунту та траві – це значно перевантажує ланцюг.
  6. Щоб змінити швидкість, необхідно знизити інтенсивність обертання педалей.
  7. Перекидання ланцюга повинно відбуватися плавно та безшумно. Якщо чутні сторонні шуми або скрегіт, то ланцюг і шестерні потрібно ретельно обстежити. Цю справу найкраще довірити фахівцеві. Якщо швидкості перемикаються важкувато, то це також може бути наслідком налиплого на деталі велосипеда бруду.

Стандартний велосипед 3Х8: передачі та їх зміна

Набір швидкостей в стандартній комплектації велосипеда 3Х8:

  • У простій комплектації є від 3-х передніх швидкостей і 8-9 задніх.
  • Швидкості передніх шестерень нумеруються в порядку зростання (від 1 до 3), а задніх – зменшення (від 8 до 1).

Є кілька правил, як правильно перемикати швидкості на такому велосипеді.

  1. На рівній дорозі, наприклад, по асфальту, використовується велика передня зірочка. З нею рекомендується поєднувати від 4 до 8 задньої зірочки.
  2. Для їзди по нерівній місцевості найкраще вибрати середню передню зірку та від 2 до 6 задньої. При цьому можливість використовувати повний набір задніх зірок не виключається. При такій швидкості зручно маневрувати між перешкодами в місті.
  3. З 1-ї по 5-у задні зірочки поєднуються з передньою маленькою шестернею. Це полегшує їзду по крутих схилах, в’язкому бруду, траві та піску.

Каденс

Каденс – це термін, який вказує на те, як часто прокручуються шестерні. Каденс потрібно підібрати для себе так, щоб педалі оберталися з максимальним ККД. Якщо людина вибрала нижчу швидкість, ніж його індивідуальний ритм, то вона буде марно витрачати свої сили. Також через це зростає навантаження на суглоби та, відповідно, внаслідок цього можна травмуватися.

Якщо людина крутить педалі з високою частотою, то швидко втомиться. Підбирати швидкість обертання необхідно, покладаючись на свої відчуття.

При будь-яких умовах руху швидкість обертання педалей повинна бути постійно однаковою. Це запобігає виникненню втоми протягом більш тривалого часу.

Зміна передач при підйомі вгору

Поширена помилка при підйомі – використання здебільшого заднього перемикача. Варто дотримуватися такого принципу: встановити задню швидкість в найбільш зручне положення та працювати з передньою шестернею. Таким чином вдасться заощадити сили та час на підлаштовування оптимальної швидкості руху.

Вибравши комфортну передню швидкість, можна переходити на підлаштовування задньої. Це дозволить точніше підібрати максимально зручну передачу.

Система передач: особливості догляду

Якщо швидкості змінюються не відповідним чином або не перемикаються зовсім, то це не завжди може означати їх несправність. Можливо, проблема полягає в сильному забрудненні елементів або попаданні в ланцюг трави чи інших предметів, що заважають руху. Щоб цього не сталося, потрібно вчасно чистити та змащувати рухливі деталі. Це допоможе зробити перемикання швидкостей плавним, а їзду – більш комфортною.

Також слід прислуховуватися до звуків, що виникають у процесі руху. Металевого скреготу або ж стороннього стуку бути не повинно. Якщо при зміні передачі ви чуєте звуки, то в більшості випадків це можна виправити, змастивши шестерні та ланцюг відповідним засобом. В ідеалі це потрібно робити мінімум раз в сезон. Це продовжить «життя» вашому велосипеду.

Всім велосипедистам варто прагнути до інтуїтивного перемикання швидкостей. Досвідчені велосипедисти однаково добре управляються з різною кількістю передач і ступенем зносу, а новачкам найкраще якийсь час слідувати інструкції про те, як правильно перемикати швидкості.